بستن

 برگرفته از طرح: بررسي خواص شير از منظر قران، روايات و علم پزشکي






نویسنده: حسین وش

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تولید شیر از خون




در آیه‌ 66 سوره‌ نحل، نحوه‌ به وجود آمدن شیر از گردش خون را بیان می ‌کند که با یافته ‌های علوم روز نیز مطابقت دارد:

«وَإِنَّ لَکُمْ فِی الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِیکُم مِمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَائِغاً لِلشَّارِبِینَ» (نحل/66) و قطعاً در (وجود) دام ‏ها، براى شما عبرتى است از آنچه در شکم آن هاست، از میان غذا هاى هضم شده و خون، شیرى خالص به شما مى‏ نوشانیم که براى نوشندگان گواراست.

«فرث» به معنای غذای هضم شده داخل شکمبه چارپایان است. (فراهيدي، 1410 ه. ق.) «دم» نیز به معنای خون است، اما می ‌دانیم كه شیر در پستان به وجود می ‌آید و هیچ ارتباط مستقیمی با شکمبه و روده ندارد. پس معنای «مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ» این نیست که «فرث» و «دم» جایی به هم آمیخته مي‌ شوند و شیر از بین آن‌ ها بیرون کشیده مي ‌شود، بلکه یک ‌بار مواد شیر از «فرث» گرفته شده (و به خون منتقل می ‌شوند.) و بار دیگر از خون استخراج شده و شیر را تشکیل می‌ دهند. پس در حقیقت تقدیر آیه این ‌چنین است: «مِن بَیْنِ فَرْثٍ» و «مِن بَیْنِ فدَمٍ». (حسینی شیرازی، 1424 ه. ق.)

اشاره به «فرث» در این آیه می ‌تواند شباهت ‌سازی باشد. یعنی مکانیزم ایجاد شیر همانند مکانیزمی است که در روده‌ ها عمل می‌ کند و مواد مفید را از بین غذا های هضم شده جذب و وارد خون می‌ کند.(طبری، 1412 ه. ق.)

مواد شیر هم از میان خون استخراج شده، مستقیم و یا غيرمستقيم، با اعمال تغییراتی وارد حبابچه ‌های شیری می‌‌ شوند و شیر را تشکیل می ‌دهند. به عبارت دیگر آیه در صدد بيان اين مطلب است كه ساخته شدن شیر به طریقه استخراج است نه تبدیل.

جالب این است ‌که قبل از این آیه هنگامی که از ساخته شدن شراب سخن می ‌گوید، لفظ «منه» را انتخاب می ‌کند «وَ مِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَ رِزْقًا حَسَنًا» (نحل/67) و از محصولات درختان خرما و انگور ها، (شراب‏]) مستى‏ بخش و روزى نيكو از آن مى ‏گيريد. زیرا این خود خرما و انگور است که تبدیل به شراب می ‌شود. پس این لفظ نشان می ‌دهد که انتخاب لفظ «من بین» برای شیر تصادفی نیست. کلمه «خالصا» که در ادامه آن می ‌آید نیز تأیید دیگری است بر این مطلب، زیرا شیر محصولی است که پس از دو بار تصفیه به دست مي ‌آيد. یک بار از میان «فرث» و بار ديگر از میان «دم». (نصیری، نقدی، 1390)

شگفتی دیگری در «سائِغاً لِلشَّارِبينَ» شيرى خالص به شما مى ‏نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست. است كه نباید ساده از کنار آن گذشت.

شیر فقط یک مخلوط فیزیکی نیست و ترکیبات آن ارتباط کامل با يکدیگر دارند. عوامل مختلف از دیدگاه‌ های متفاوت، دلالت بر این دارند که موقعیت یا ترکیب شیمیایی و درجه اشباع شیر، تعادلی را نشان می ‌دهند که در صورت تغییر یکی از این عوامل وضع شیر نیز از لحاظ بو، طعم و شکل ظاهری فرق می‌ کند. (حكمتي، 1370)

به نظر مي‌ رسد که اين عبارات علمي، تفسیر یک کلمه از قرآن کریم باشند كه از آن تعبير به «سائغاً» شده است.(نصیری، نقدی، 1390)

نگاهی کوتاه به فرایند تولید شیر اين حقيقت را براي خوانندگان روشن‌ تر مي‌ كند:

بافت اسفنجی پستان گاو از میلیون ‌ها ساختار حبابچه مانند به نام آلوئل تشکیل شده است که مسئول تهیه شیر هستند و هر یک توسط مجرایی به مخزن جمع کننده شیر منتهی می‌ گردند. این حبابچه ‌ها توسط مویرگ ‌های خونی احاطه شده ‌اند که پیش سازه ‌‌های شیر را در اختیار آن می‌ گذارند. (هاردينگ،1380)

سازه ‌های شیر به وسیله خاصیت اسمزی و نفوذ از طریق جدار سلول ها، وارد سلول‌ های دیواره حبابچه می ‌شود و پس از آن برخی عیناً و برخی با تغییراتی به درون حبابچه منتقل شده و شیر را تشکیل می ‌دهند. (حكمتي، 1370)

مبدأ شير، غده پستانى تکامل يافته پستانداران است. پستان[1] گاو توسط بافت پيوندى به سطح شکم متصل مى ‌شود. علاوه‌ بر اين، ليگامان ‌هایى سبب نگهدارى غدد پستانى مى ‌‌‌شوند.

پستان گاو توسط يک خط از بافت پيوندى از وسط به دو قسمت طولى مساوى تقسيم مى‌ شود، هر يک از اين دو قسمت به ‌وسيله يک غشای نازک پيوندى دوباره به ‌دو قسمت خلفى و قدامي تقسيم مى‌ گردند. بدين ترتيب پستان گاو شامل چهار قسمت مى ‌شود که به هر قسمت يک کاريته[2] گويند. هر کاريته به يک سر پستان[3] منتهى مى‌ گردد. شير در کاريته ‌ها توسط سر پستان ‌ها از پستان خارج مى ‌شود. خروج شير به ‌وسيله يک ماهيچه حلقوى به ‌نام اسفنکتر که در انتهاى مجراى خروج شير قرار دارد، کنترل مى‌ گردد.


شير در داخل سلول‌هاى آلوئلى غده پستانى ساخته مى‌ شود. مواد اوليه لازم جهت ساختن شير توسط خون به آلوئل ‌ها آورده مى‌ شوند.

خون مورد احتياج پستان گاو به وسیله دو سرخرگ اصلى که از قسمت فوقانى پستان وارد مى ‌شوند تأمين مى‌ گردد که مجدداً هر يک از سرخرگ‌ ها به دو قسمت منشعب شده و هر کدام، خون مورد احتياج يکى از چهار قسمت پستان را تأمين مى‌ کنند. اين تقسيمات سرخرگى در داخل پستان ادامه مى ‌يابد و بالاخره به ‌صورت مويرگ، اطراف آلوئل ها را مى‌ گيرند. مويرگ ‌ها مهم ‌ترين قسمت دستگاه گردش خون پستان را تشکيل مى ‌دهند، زيرا توسط همين مويرگ‌ ها است که مواد لازم جهت تغذيه و رشد پستان، ترشح و توليد شير در اختيار سلول ‌ها قرار می گیرند.

خون پس از جا گذاشتن مواد لازم، مجدداً به‌وسيله مويرگ ‌ها جمع شده و توسط سياهرگ از پستان خارج مى‌ شود. تنها قسمت ناچیزی از مواد موجود در خون در هر عبور از غده پستانى توسط سلول ‌‌هاى پستانى گرفته مى ‌شوند.

بافت ‌هاى ترشحى و پيوندى داخل پستان توسط لنف احاطه مى‌ گردند. لنف در تمام قسمت ‌هاى پستان، به ‌خصوص قسمت هایی که خون وجود ندارد جريان مى ‌يابد که علاوه بر تأمين مواد لازم جهت توليد شير، مايعاتى را هم که در بافت ‌ها وجود دارند، جمع کرده و مجدداً وارد دستگاه گردش خون مى‌ کند. علاوه بر اين، گره‌ هاى لنفى موجود در پستان باعث منهدم شدن و يا برطرف شدن اجسام خارجى و يا باکترى‌ هاى وارد شده به پستان‌ها مى ‌شوند و به اين ترتيب از عفونت ‌هایی که ممکن است در پستان ايجاد شود، ممانعت مى ‌کنند.

هر چند آیات قرآن به پیدایش شیر حیوانات اشاره دارد ولی به دلیل شباهت فرایند گوارشی و فیزیولوژی انسان و حیوان، شیر مادر نیز از میان خون و غذا به دست می‌ آید.

به اختصار به تولید شیر در انسان نیز اشاره می کنیم:

هنگامی که غذا در معده آماده‌ هضم و جذب می‌ گردد، از دو طریق وارد خون می شود. یا از طریق لنف ‌ها و یا توسط ورید (سیاهرگ) باب. ورید باب، غذا های هضم شده را به کبد منتقل می کند، تغییراتی از نظر شیمیایی در آن غذا به وجود می ‌آید و سپس وارد خون می‌ گردد.

غدد پستان که عناصر تشکیل دهنده‌ شیر را ترشح می ‌کنند نیز مواد مورد نیاز خود را از خون دریافت می ‌کنند و این خون قبل از آن که به غدد پستان برسد، از طریق ناف برای تغذیه‌ جنین مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

پستان‌ ها برای ساختن مواد پروتئینی شیر، تنها از اسید های آمینه‌ ذخیره شده در بدن استفاده می ‌کنند و بعضی از مواد، مانند کازئین که در خون وجود ندارد در غده ‌های پستانی ساخته می ‌شوند و انواع ویتامین ‌ها، نمک طعام، فسفات ‌ها و قند، بدون تغییر از پلاسمای خون گرفته می ‌شوند.

برای تولید یک لیتر شیر در پستان، حداقل پانصد لیتر خون از این عضو عبور می‌ کند تا مواد لازم برای یک لیتر شیر را مهیا کند و برای تولید یک لیتر خون در عروق، باید مواد غذایی زیادی از روده بگذرند. به این ترتیب این ماده‌ سفید رنگ از میان غذا های هضl شده و خون بدست می آید.

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/12/17     
تعداد مشاهده :4166
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : معجزات علمی قرآن کریم


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 83
تاریخ :1403/2/10
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.